تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۲۶ فروردين ۱۴۰۳

هزینه میلیاردی پیام‌ رسان داخلی | اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر ایتا روی هوا

طبق ادعای وزیر ارتباطات و فناوری پیام‌ رسان ایتا حدود ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد و این در حالی است که فضای ابری هنوز برای این پلتفرم ایجاد نشده و تکرار قطعی‌ها علاوه بر مختل شدن پیام‌رسانی، این‌بار خطر جدی از دست دادن اطلاعات کاربران وجود دارد.

پیام رسان ایتا

رویداد۲۴ فرهیختگان نوشت: «ایتا» در حالی برای سومین‌بار در سال جاری دچار مشکل شد که قرار بود براساس وعده مسئولان وزارت ارتباطات، نیاز کاربران را در عصر فیلترینگ برطرف کند. هر چند آن‌طور که مشخص است فعالیت آن همانند دیگر پیامرسان‌های داخلی، تجربه موفقی نبوده است.

بنابر اعلام کاربران و بررسی‌های انجام شده، پیام‌رسان داخلی «ایتا» باز هم اخیرا دچار اختلال شد و برای ساعاتی امکان ارسال و دریافت پیام در آن وجود نداشت. این پیام‌رسان در حالی برای سومین‌بار در سال جاری دچار مشکل شد که قرار بود براساس وعده مسئولان وزارت ارتباطات ، نیاز کاربران را در عصر فیلترینگ برطرف کند. هر چند آن‌طور که مشخص است فعالیت آن همانند دیگر پیامرسان‌های داخلی، تجربه موفقی نبوده است. در این باره محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در ویراستی با اشاره به اختلال امروز ایتا نوشت: «امروز به‌دلیل انجام یک اصلاح فنی، این پیام‌رسان برای دقایقی از دسترس خارج شد، اما این شکل کار به هیچ وجه قابل‌قبول نیست.»
متاسفانه اختلال «ایتا» برای کاربران اتفاق تازه نیست؛ در شش‌ماه اخیر این هفتمین اختلال این پیام‌رسان بود و مسئولان، هر بار توجیه‌های متفاوتی را برای علل ایجاد آن مطرح کرده‌اند.


بیشتر بخوانید: وعده جدید وزیر ارتباطات؛ سرعت اینترنت افزایش می‌یابد


۲۶ آبان‌ماه؛ مشکل فنی در مرکز داده

شانزدهم آبان‌ماه بود که برای ساعاتی این پیام‌رسان دچار اختلال شد و طبق اطلاعیه رسمی این پیام‌رسان، علت اختلال «بروز اشکال فنی در مرکز داده» اعلام شد.

۲۷ بهمن‌ماه؛ طولانی شدن فرآیند ارتقا

اختلال دوباره ایتا این‌بار واکنش مدیرعامل این پیام‌رسان را به همراه داشت. او با اشاره به اینکه تعداد کاربران ایتا و حجم استفاده کاربران از این بستر رو به رشد بوده، تقویت زیرساخت‌های فنی را ناگزیر دانست و درمورد چرایی وقوع اختلالات اینگونه توضیح داد: «خبر قطعی ایتا را اعلام کرده بودیم. قرار بود برای افزایش تاب‌آوری سیستم و ارتقای زیرساخت‌ها، ایتا از ساعت ۱ تا ۵ بامداد قطعی داشته باشد، اما این روند فنی طولانی شد.»

۱۲ فروردین‌ماه؛ اشکال فنی در تجهیزات سخت‌افزاری شبکه

دوازده فروردین ماه امسال نیز ایتا برای بار دیگر با اختلال چندین ساعته مواجه شد و روابط عمومی این پیامرسان در اطلاعیه‌ای علت را اشکال فنی در تجهیزات سخت‌افزاری شبکه، عنوان کرد.

اطلاعات ۳۰ میلیون کاربر روی هوا

اما بعد از اختلالات مکرر در ۱۲ فروردین، مدیر روابط عمومی این پلتفرم اعلام کرد که مراحل انتقال فضای ابری ایتا به وزارت ارتباطات در حال انجام است و خطری داده‌های کاربران را تهدید نمی‌کند. امروز نیز محمد احسان خرامید، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات در واکنش به قطعی پیام‌رسان‌های داخلی گفت: «اینکه در اوج ساعت کاری دست به تغییری بزنند که می‌توانند نصف شب هم انجام بدهند، قابل‌قبول نیست. اینکه الان چندین ماه است که قرار است که به زیرساخت ابری متصل شوند که پایداری آن بیشتر است، ولی دائم به تعویق می‌اندازند، قابل قبول نیست.»

ناگفته نماند که طبق ادعای وزیر ارتباطات و فناوری، ایتا حدود ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد و با توجه به اظهارات اخیر محمداحسان خرامید فضای ابری هنوز برای این پلتفرم ایجاد نشده و تکرار قطعی‌ها علاوه بر مختل شدن پیام‌رسانی، این‌بار خطر جدی از دست دادن اطلاعات کاربران وجود دارد.

به هرحال؛ با توجه به هزینه میلیاردی که برای برخی از پیام‌رسان‌های داخلی شده، به نظر می‌رسد «ایتا» -به‌عنوان پرمخاطب‌ترین پیام‌رسان داخلی- هنوز هم زیرساخت کافی برای خدمت‌رسانس به کاربران را ندارد. از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز انتظار می‌رود برای اختلالات مکرر، از مسئولان «ایتا» ضمن تدبیر برای جلوگیری از تکرار اتفاقات مشابه، توضیح قابل‌قبولی داده شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پیام رسان
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان